Ile gramatyki? Wybieramy podręcznik do nauki języka niemieckiego
Książka dotyczy miejsca i roli gramatyki w nauczaniu języków obcych ( tu: języka niemieckiego). Autorka podejmuje w niej trudne zaga dnienie, które dotyczy relacji występującej pomiędzy proponowanymi w procesie dydaktycznym materiałami glottodydaktycznych i rozwija niem autonomizacji ucznia, przy czym punkt wyjścia dla tych rozważań stanowi pomiar progresji materiału gramatycznego. Przeanalizowa na tu została istotna rola nauczyciela oraz zakresy jego aktywności, które warunkują przygotowanie ucznia do samodzielnego uczenia s ię, co ma wpływ na relację pomiędzy nauczaniem gramatyki i rozwijaniem samodzielności uczenia się oraz związanej z tym samooceny ucz nia. Porównano tu 3 podręczniki do nauki języka niemieckiego, dokonano analizy ćwiczeń w celu zbadania ich otwartości. Celem pracy b yło również rozpoznanie stosowanych przez uczniów gimnazjum i liceum strategii uczenia się materiału gramatycznego i dokonywanych pr zez nich wyborów podręcznika.