Historia i Społeczeństwo. Podręcznik. Klasa 4. Szkoła podstawowa
W skład pakietu dla klasy 4. wchodzą: program nauczania, podręcznik, zeszyt ćwiczeń i poradnik.ęcznik zawiera materiał informacyjny tekstowy i ilustracyjny. Pozwoli on uczniom poznać nowe treści z zakresu życia w grupie rówieśniczej, w społeczności szkolnej, rodzi nie, sprzyjające rozwijaniu poczucia przynależności do tych grup i społeczności, a także do grupy etnicznej i do państwa. Informacje podręcznikowe wprowadzą dziecko w świat historii, pozwolą dostrzegać upływ czasu i dokonujące się zmiany w życiu poszczególnych lud zi i zbiorowości wraz z jego upływem, pozwolą kształtować także wyobraźnię historyczną, rozbudzać zainteresowania przeszłością własn ą, swojej rodziny, narodu. Materiał ilustracyjny ułatwi uczniom zrozumienie i zapamiętanie potrzebnych informacji. Język i forma prz ekazu ilustracyjnego są dostosowane do wieku dzieci i stopnia ich orientacji w samym przedmiocie nauczania. ęcznik jest przeznaczony dla ucznia 10-letniego, przeciętnego pod względem rozwoju intelektualnego i sprawności czytania tekstu. Problematyka lekcji, którą wyznacza ''Podstawa programowa kształcenia ogólnego w sześcioletniej szkole podstawowej'' z 15 lutego 1999 r., jest dość trudna dla dz iecka w tym wieku. Wiele tematów dotyka intymnej sfery życia człowieka - mianowicie sfery życia rodzinnego. Omawianie ich zatem musi być tak poprowadzone, by osiągnąć założone w tym dokumencie cele, a jednocześnie by nie powodować przykrych przeżyć i skojarzeń wyw ołujących dodatkowy stres u dziecka mającego rodzinę dotkniętą dysfunkcjami. Części ściśle historyczne też nie są najłatwiejsze ze w zględu na spory stopień abstrakcji, np. liczenie czasu i oś czasu, dawno, bardzo dawno, przeszłość odległa i nieodległa. Wszystko to sprawiło, że niezbędne się okazało skonstruowanie podręcznika zgodnie z założeniami dydaktyki humanistycznej.tawowym założeniem aut orów stała się idea holistycznego oddziaływania na ucznia. Polega ona na tym, że w procesie uczenia zakłada się nie tylko zmiany w s ferze intelektu (wiedza i umiejętności), ale również w sferze pozytywnych emocji i zachowań ucznia. Autorzy zastosowali konstrukcję umożliwiającą identyfikowanie się ucznia z bohaterem opowiadań przeżywającym wszystkie problemy, będące kwestiami do rozważenia na l ekcjach. Przeżycia i doświadczenia Ani są pretekstem do refleksyjnego spojrzenia na człowieka tkwiącego korzeniami w przeszłości, a funkcjonującego we współczesnym świecie. Opowiadania są związane z tematem lekcji, a treści rozmów bohaterów dają okazję do samodzie lnego myślenia dziecka, oceniania, wartościowania, wątpliwości, akceptacji bądź negacji postaw poszczególnych postaci.zględu na fakt , iż dzieci w 4. klasie jeszcze dość słabo czytają, wkładając zbyt wiele trudu w odczytywanie, często gubią istotną treść, w podręcz niku zamieszczono kilka pytań pozwalających upewnić się, czy uczeń przeczytał tekst ze zrozumieniem i czy można już rozmawiać o prob lemie tam przedstawionym. Jedno z pytań, oznaczone gwiazdką, jest n
- author: Andrzej Syta, Ewa Marciniak, Maria Gensler