Gry i zachowania nieetyczne w organizacji
W książce omówiono gry społeczne prowadzone w organizacji. Dokonano analizy różnych nieetycznych zachowań, takich jak: kradzież, sza ntaż, sabotaż, zdrada, inwigilacja, protekcja. Zawarto również praktyczne porady dotyczące zarządzaniem zachowaniami nieetycznymi. K ażdy z nas jest aktorem i posiada wiele możliwości zmieniania własnego zachowania (inaczej zachowujemy się w obecności przełożonego, kolegów z pracy, inaczej, kiedy jesteśmy sami). O tej prawdzie od dawna wiedzą socjologowie, ekonomiści, specjaliści z zarządzania. Gramy również we współczesnych organizacjach produkcyjnych, usługowych, a gry te są coraz bardziej przemyślane. Organizacja jest t eatrem, w którym wyróżnić można publiczność, scenerię, aktorów z przypisanymi rolami, reżyserów, specjalistów od naświetlenia, garde robianych. Ta metafora jest dzisiaj wyjątkowo aktualna. Wzrasta nasza wiedza o metodach socjotechnicznych, wzrasta znaczenie pracy w naszym codziennym życiu. Współczesne organizacje są coraz bardziej złożonymi systemami społecznymi, a wszelkim grom towarzyszy wiel e zachowań nieetycznych. Korupcja, kłamstwo, oszczerstwo, zdrada, inwigilacja, oszukiwanie, nepotyzm, sabotaż, szantaż, to tylko wy brane przykłady coraz częściej spotykanych przejawów zachowań nieetycznych. Ważne jest wobec tego to, aby wiedzieć, w jaki sposób mo żna kształtować zachowania etyczne i zarządzać ''pracownikami trudnymi''. Kiedy jednak czymś zarządzamy, to nie możemy zapominać o tym , że nasz rzeczywisty wpływ na zachowania pracowników jest ograniczony. Nie można bowiem, jak wydaje się niektórym przełożonym, zas zu?adkować jakiegokolwiek pracownika. Każdy z nas jest kimś wyjątkowym, a mechanizmy naszego postępowania są na szczęście wielką taj emnicą.