Fundamentalizm
Nauki społeczne skupiały się zwykle na społecznych okolicznościach powstawania i rozwoju ruchów ekstremistycznych, uznając leżące u ich podstaw ideologie religijne za maskaradę, Bruce traktuje religijne składowe fundamentalizmu poważnie. Poszukuje odpowiedzi na py tanie, dlaczego niektóre religie łatwiej od innych prowadzą do fundamentalizmu oraz dlaczego tego rodzaju ruchy różnią się między so bą pod względem gotowości do użycia przemocy do osiągnięcia upragnionego celu. Odrzucając koncepcję uznają fundamentalistów za chory ch umysłowo, Bruce twierdzi, że fundamentalizm stanowi racjonalną odpowiedź religijnego tradycjonalizmu na społeczne, polityczne i e konomiczne zmiany, które ograniczają udział religii w życiu publicznym. Jego zdaniem fundamentalizm, choć jest znaczącym symptomem g wałtownej zmiany społecznej, nie stanowi poważnego wyzwania ani alternatywy dla świeckiej i liberalnej demokracji większości zachodn ich społeczeństw.