Filozofia kształtowania charakteru
Punktem wyjścia dla rozważań autorki jest problem ludzkiej wolności pozbawionej korelatu obiektywnej prawdy, która znajduje swych wy znawców we współczesnym życiu społecznym, w tym także w dziedzinie wychowania. Zdaniem ideologów liberalizmu człowiek ma obowiązek n ieustannego potwierdzania własnej wolności, niezależności oraz inności w aktach nieuwarunkowanej preferencji i wyboru. Problem jedna k w tym, iż ten, kto ignoruje istnienie obiektywnej prawdy pozbawia się tym samym kryterium selekcji, ulegając w konsekwencji przypa dkowemu dynamizmowi doraźnych pragnień, potrzeb i bodźców zewnętrznych. Podobne niebezpieczeństwa dostrzegał Fryderyk Wilhelm Foerst er, jeden z najbardziej znanych pedagogów pierwszej połowy XX wieku, którego koncepcja stanowiła przedmiot rozważań autorki.Musimy u świadomić sobie zupełnie jasno, że wszystkie zdobycze techniczne mogą nam przynieść prawdziwą korzyść tylko wtedy, gdy im damy silną przeciwwagę pod postacią kultury duchowej i wyrobienia charakteru; tłumaczy Foerster. Jego zdaniem, człowiek przychodzi na świat w stanie naturalnej bezcharakterności, w którym pierwiastki zmysłowy i duchowy zlewają się ze sobą bez należytego uhierarchizowania. Z tego powodu konieczne jest kształcenie charakteru, które stanowi fundament Foersterowskiej pedagogiki.