Opis produktu: Etyczne standardy marketingu farmaceutycznego
Etyczne standardy marketingu farmaceutycznego
Od kilku lat obserwujemy w Polsce znaczne nasilenie akcji marketingowych
firm farmaceutycznych, co odpowiada ciągłemu wzrostowi sprzedawanych
medykamentów na naszym rynku. Wiele dyskusji wzbudzają zwłaszcza akcje
promocyjne skierowane do lekarzy. Współpraca medyków z producentami
leków rodzi pytania, czy decyzje podejmowane przez lekarzy, jaki
preparat przepisać pacjentowi, są zupełnie niezależne.
W książce zaprezentowano metody, jakich używają firmy farmaceutyczne by
skutecznie wpłynąć na to, jakie leki są przepisywane przez lekarzy.
Opisane zostały oficjalne standardy marketingu farmaceutycznego,
zanalizowane na podstawie uregulowań prawnych oraz obowiązujących
kodeksów etycznych. Zestawione one zostały ze standardami rzeczywiście
funkcjonującymi, które udało się zidentyfikować dzięki dwóm badaniom
empirycznym. Pierwsze z nich to wywiady swobodne z przedstawicielami
medycznymi, drugie to ankieta skierowana do lekarzy.
Wyniki badań jednoznacznie dowodzą, że deklarowane standardy istotnie
odbiegają od tych praktykowanych. Polskie prawo jest surowe i dlatego
jest często łamane. Naruszenia te dotyczą m.in. ilości próbek
rozdawanych lekarzom, wartości wręczanych prezentów, zawierania
transakcji 'coś za coś'. W Polsce dotąd nie przeprowadzano badań
naukowych dotyczących relacji medyków i przedstawicieli firm
farmaceutycznych, dlatego informacje zawarte w tej publikacji wydają się
niezwykle cenne.
Książka powinna zainteresować lekarzy, studentów medycyny, którzy chcą
wiedzieć, jakich metod wywierania wpływu używają firmy farmaceutyczne
oraz jak są 'widziani oczami' przedstawicieli medycznych. Stanowi też
źródło wiedzy dla pracowników przemysłu farmaceutycznego - pokazując,
jak pracujący 'w terenie' reprezentanci postrzegają swe zajęcie oraz,
jaki stosunek mają do nich lekarze. Ze względu na swoją tematykę,
publikacja jest także godna polecenia wszystkim osobom, które interesują
się nagłaśnianymi w ostatnich latach przez media śledztwami
dziennikarskimi dotyczącymi relacji lekarzy i firm farmaceutycznych.