Edukacja w kontekście różnicy i różnorodności kulturowej
Struktura obecnego tomu jest dwudzielna. Pierwszą część (Drogi i bezdroża metodologii} współtworzą teksty wcześniejsze, skupione wok ół problemu międzykulturowości w obszarze edukacji formalnej. Obiecująco w tym kontekście rysowała się przed laty perspektywa metodo logiczna tzw. action research (badania w działaniu), tym bardziej, że koncept zyskał już wtedy uznanie wielu polskich badaczy (I. l. ). Z kolei refleksja i metodologia filozoficzna towarzysząca praktyce edukacyjnej w warunkach różnicy kulturowej, którą literatura n iemiecka określa jako hermeneutykę międzykulturową, nie spotkała się jak dotąd z zainteresowaniem w naszym kraju (1.2.). Podobnie by ło z zagadnieniem międzykulturowych aspektów nauczania języków obcych, stąd pomysł rekapitulacji wiedzy zawartej w dostępnej literat urze niemieckojęzycznej (1.3.). Wreszcie - warstwa metodologiczna studium empirycznego Dziecko wobec obcości kulturowej (1.4.) jest fuzją podejścia fenomenologiczno-hermeneutycznego, eksperymentu jakościowego oraz teorii ugruntowanej, których poznanie zawdzięczam także lekturom w języku niemieckim.
Część druga tomu (Perspektywy poznawcze i praktyczne) zawiera teksty z ostatnich dwóch lat; stanowią one pole poszukiwań otwierający ch nowe możliwości badawcze, ale też zorientowanych w kierunku praktycznych zastosowań wiedzy o relacjach międzykulturowych, zarówno w edukacji formalnej, jak i nieformalnej. Pierwszy z nich prezentuje najnowsze, tzw. kulturowe modele kształcenia obcojęzycznego, z których te bazujące na koncepcie transkulturowości znajdują się w fazie eksperymentu (II. 1.). Recenzja słynnej książki D. Schwanit za Bildung. Alles, was mań wissen muss - to próba określenia przyczyn niezwykłej popularności tej pozycji w Niemczech, ale też dysku sja z interpretacjami autora oraz animacyjnym zamysłem dzieła (II.2.). Przegląd niemieckich teorii oraz badań dotyczących kulturoweg o wymiaru globalizacji - na tle współczesnego dyskursu globalizacyjnego -jest tematem kolejnego szkicu (II.3.). Tom zamyka artykuł k rytycznie zestawiający niemieckojęzyczną literaturę humanistyczną i ekonomiczną dotyczącą sposobu rozumienia i kształcenia kompetenc ji międzykulturowej (II.4.).
- author: Elżbieta Chromiec