Edukacja uniwersytecka i kreowanie elit społecznych
Celem książki jest przedstawienie roli edukacji uniwersyteckiej w
kreowaniu elit społecznych. Wydaje się, że zamieszczone w niej
rozważania można umiejscowić na pograniczu dwóch dyscyplin nauk o
edukacji, jakimi są socjologia edukacji i pedagogika porównawcza.
Autorka omawia więc z jednej strony społeczne funkcje uniwersytetu w
kontekście zawartego w tytule publikacji problemu (z uwzględnieniem
takich kategorii, jak: selekcja, stratyfikacja społeczna, kapitał
społeczny etc.), a z drugiej ? kluczowym komponentem analiz autorki są
studia przypadków odnoszące się do sześciu ? pretendujących do miana
elitarnych ? Uniwersytetów: Harvarda, w Oksfordzie, Tokio, Heidelbergu,
Kapsztadzie i Buenos Aires. Jednocześnie autorka próbuję socjologiczno-
porównawczymi wywodami umieścić na tle rekonstrukcji zarówno
tradycyjnych akademickich ideałów, jak i współczesnych dyskusji na temat
zmian społecznej roli uniwersytetu (np. komercjalizacji, ograniczenia
wolności akademickiej, nowego pojęcia ideału człowieka wykształconego).
Jaki jest współczesny uniwersytet? Jakie zadania w dobie zmieniającego
się gwałtownie społeczeństwa stoją przed tą instytucją o wielowiekowej
tradycji? W jaki sposób powinien funkcjonować, aby mógł z jednej strony
pozostać niezależny, wierny tradycji i odwiecznym sposobom kształcenia,
a z drugiej ? być otwarty na zmiany, jakie niesie ze sobą współczesny
świat? Co musi uczynić, aby zasłużyć na miano prestiżowej uczelni
wyższej? W jaki sposób, jeśli w ogóle, uniwersytet przyczynia się do
kształcenia elity społecznej? Czy edukacja uniwersytecka powinna być
ukierunkowana na tworzenie elit czy ma służyć celom egalitarnym? Na
jakich zasadach społeczeństwo rekrutuje elity społeczne? W niniejszej
publikacji autorka próbowała odpowiedzieć na te pytania, odwołując się
do ?rzeczywistości edukacyjnej? wymienionych uniwersytetów. Materiały i
źródła do publikacji były gromadzone przez autorkę między innymi podczas
pobytów naukowych na University of London, Humboldt-Universitat zu
Berlin oraz Universitat Heidelberg.