Edukacja elementarna i elementarze porozbiorowe w II Rzeczypospolitej
Monografia ?Edukacja elementarna i elementarze porozbiorowe w II
Rzeczypospolitej? ma charakter historyczno ? pedagogiczny. Składa się
ona z trzech rozdziałów o układzie chronologiczno - problemowym.
Rozdział pierwszy daje wgląd w uwarunkowania edukacji elementarnej w II
Rzeczypospolitej, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji politycznej i
gospodarczej kraju, ówczesnych kwestii ludnościowych oraz problemów
występujących w szkolnictwie powszechnym. Rozdział drugi poświęcony jest
omówieniu funkcjonowania kształcenia początkowego w dwudziestoleciu
międzywojennym. Przedstawieni są uczniowie i inni uczestnicy nauczania
elementarnego oraz pracujący na tym szczeblu szkolnym nauczyciele.
Ponadto ukazane są formy organizacyjne nauczania początkowego, jego cele
i zadania, treści oraz stosowana metodyka pracy i wykorzystywane środki
dydaktyczne. W rozdziale trzecim na tle polityki Ministerstwa Wyznań
Religijnych i Oświecenia Publicznego, dotyczącej doboru podręczników
szkolnych, analizie poddane zostają elementarze porozbiorowe,
wykorzystywane do nauki czytania i pisania w II Rzeczypospolitej.
Wnioski z dokonanych badań znajdują się w zakończeniu.
- author: Katarzyna Barbara Kochan