Czas Warszawskich Jesieni
Książka jest zwięzłym zarysem historii muzyki polskiej od zakończenia wojny po chwilę obecną. Przez ostatnie półwiecze osią życia mu zycznego w Polsce był doroczny festiwal Warszawska Jesień. Z tej perspektywy autorka ukazuje ważne zjawiska polskiej muzyki współcze snej. Omawia wszystkie nurty, grupy i szkoły kompozytorskie, przybliża czytelnikowi twórców, ich artystyczne postawy i sytuację, w k tórej działali. Wielokrotnie sięga do pierwszej połowy minionego wieku, by pokazać tradycje i źródła nowych zjawisk. Istnieją na rynku wydawniczym monografie twórców i książki o muzyce współczesnej, przeważnie jednak pisane językiem fachowym. Wielki m walorem opracowania Doroty Szwarcman jest jego popularny charakter. Książka ta w przystępny sposób wprowadza czytelnika w fascynuj ący świat muzyki współczesnej. Autorka umie kompetentnie, a zarazem prosto, objaśnić takie pojęcia, jak sonoryzm, dodekafonia, aleat oryzm. Posługuje się żywym, obrazowym językiem, nie stroniąc od dyskretnego zaznaczania swojego stosunku do opisywanych zjawisk, zwł aszcza najnowszych. Książka zaopatrzona została w noty o twórcach, pokazujące ich miejsce w muzyce polskiej i światowej. Dodatkowym atutem publikacji jest dołączona do niej bezpłatna płyta. Czytelnik będzie miał okazję wysłuchać unikalnych nagrań, trudno dostępnyc h na rynku fonograficznym, m.in. nagranej w Studiu Eksperymentalnym PR w Warszawie kompozycji stanowiącej przykład muzyki elektroaku stycznej czy też utworu Wojciech Kilara z czasów jego zainteresowania sonoryzmem.