Ćwiczenia w orientacji
Ćwiczenia w orientacji, położenie w przestrzeni i relacje między
przedmiotami.
Kształcenie u dziecka orientacji w przestrzeni, to ciągły proces, który
odbywa się w naturalnych sytuacjach życiowych i polega na zdobywaniu
własnych doświadczeń przy użyciu wszystkich zmysłów.
Dziecko rozpoczynając programową edukację posiada już ogólną orientację
w przestrzeni. Rozumie i poprawnie stosuje większość zawiązanych z nią
pojęć: na, pod, nad, obok, przód, tył, na prawo, na lewo itp.
Książeczka Ćwiczenia w orientacji to wybór wielu cennych rozwiązań
służących utrwalaniu pojęć i umiejętności orientacji w przestrzeni,
wzajemnego położenia obiektów i zjawisk, rozpatrywania ich pod względem
cech wielkościowych, jakościowych i mierzalnych:
- określenie położenia przedmiotów w przestrzeni względem obserwatora i
innych przedmiotów: za, pod, nad, obok, wewnątrz, na lewo, na prawo, do
przodu, do tyłu, w górę, w dół,
- przypisywanie przedmiotom cech wielkościowych: długi, krótki, szeroki,
wąski,
- porównywanie przedmiotów pod względem wybranej cechy: długi ? krótki,
szeroki ? wąski, niski ? wysoki,
- poprawne używanie oraz rozumienie stosowanych zwrotów i określeń.
Książeczki PUS służą zawsze w połączeniu z Zestawem Kontrolnym PUS -
poręcznym, zamykanym pudełkiem z plastiku w którym znajduje się 12
ponumerowanych klocków, a cyfry na klockach odpowiadają numerom zadań w
książeczkach.