Co nurtuje uczonych?
Jeżeli poszukiwać podstaw opracowania projektu badawczego prezentowanej
publikacji, wymienić należy dwa główne źródła inspiracji. Pierwszym był
fakt, że od dłuższego czasu nauka polska i szkolnictwo wyższe ma bardzo
złą prasę. Wystarczy wymienić najbardziej charakterystyczne tytuły
prasowe i internetowe: ?Od studenta do ćwierćinteligenta? (Tygodnik
Powszechny), ?Studenci są zmuszani do lekcji z nieudacznikami? (portal
www.o2.pl). W tym samym czasie, co w Polsce, wystąpiły w Czechach ostre
krytyki stanu nauki oraz głośne afery na uniwersytetach, szczególnie na
Zachodnioczeskim Uniwersytecie w Pilznie. Wiele ośrodków naukowych w tym
kraju, zarówno wyższych uczelni, jak i centrów badawczych, znalazło się
w ?ogniu krytyki?, wywołując ogólnokrajową debatę... (?) Podjęta próba
sięgnięcia do opinii samych uczonych nie ma na celu stworzenia forum
obrony w stosunku do szeroko zakrojonej krytyki, lecz ma skłonić do
poszukiwania najlepszych form wychodzenia z impasu, w jakim, jak
zostanie dalej stwierdzone, znalazła się nauka polska i szkolnictwo
wyższe.